3- 4 lata

5- 6 lat

Przyimki miejsca.

On, in, under, next to.

Słówka:

On, under, next to.

Zwroty:

Where is the crayon?

It's on the chair.

There is/ isn't a block under the desk.

Przyimki miejsca.

On, in, under, next to.

Słówka:

On, in, under, next to.

Zwroty:

Where is the crayon?

It's on the chair.

There is/ isn't a block under the desk.

I can swim.

Mówienie o umiejętnościach.

Słówka:

Dance, play football/ basketball

Zwroty:

I can dance.

Can you play football ? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

I can swim.

Mówienie o umiejętnościach.

Słówka:

Dance, play football/ basketball, swim, climb trees, ride a bike.

Zwroty:

I can dance.

Can you swim? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

Hobbies and interests.

Mówienie o zainteresowaniach.

Słówka:

paint, sing,  read

Zwroty:

I like reading.

I don't like painting.

Do you like swimming? Yes, I do./ No, I don't.

I can dance.

Can you swim? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

Hobbies and interests.

Mówienie o zainteresowaniach.

Słówka:

paint, sing, play, listen to music, read

Zwroty:

I like reading.

I don't like painting.

Do you like swimming? Yes, I do./ No, I don't.

I can dance.

Can you swim? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

Daily routine.

Opowiadanie o codziennych czynnościach.

Słowa i wyrażenia:

wake up, brush teeth, go to sleep, play with friends, take a shower, get dressed,

Zwroty:

What do you do everyday?

 

Daily routine.

Opowiadanie o codziennych czynnościach.

Słowa i wyrażenia:

wake up, brush teeth, go to sleep, play with friends, take a shower, get dressed, breakfast, dinner, supper, take a bath.

Zwroty:

What do you do everyday?

What do you do in the morning/ afternoon/ evening/ at night.

In the morning/ afternoon/ evening....

At night...

Day and night.

Pory dnia.

Słowa:

breakfast, dinner, supper, morning, afternoon, night

Zwroty:

In the morning I have breakfast.

Day and night.

Pory dnia i godziny.

Słowa:

breakfast, dinner, supper, morning, afternoon, night, 1- 12 o'clock.

Zwroty:

What do yu do at one o'clock?

At one o'clock I play with my friends.

In the morning I have breakfast.

  ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 WIOSENNE UPRAWY

  • Podkreślenie wartości zdrowej żywności z ekologicznego gospodarstwa.
  • Umożliwienie doświadczeń w mówieniu oraz byciu słuchanym.
  • Kształtowanie myślenia matematycznego – tworzenie nowych zbiorów poprzez dokładanie, rozumienie pojęcia dodawania.
  • Wdrażanie do samodzielnego podziału zadań podczas pracy w grupie.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej całego ciała poprzez gry i zabawy ruchowe oraz spacery.
  • Wzbogacanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności.

 ZIELONA WIOSNA

  • Rozwijanie odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowania roślin w przedszkolu i prowadzenia kalendarza pogody.
  • Dostrzeganie pierwszych oznak nadchodzącej wiosny, uwrażliwienie na piękno otaczającego nas środowiska przyrodniczego.
  • Wyrażanie nagromadzonych spostrzeżeń w różnych formach ekspresji.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała w toku wykonywanych czynności samoobsługowych, ćwiczeń ruchowych, tanecznych i zabaw z uwzględnieniem zasad bezpiecznych zachowań.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczaniach elementów w granicach możliwości dzieci.

 NIE BOIMY SIĘ LEKARZA, GDY CHOROBA SIĘ PRZYDARZA

  • Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych i żywieniowych.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
  • Kształtowanie prawidłowych postaw związanych z higieną jamy ustnej;.
  • Zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
  • Doskonalenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych, ustalenie równoliczności zbiorów.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej w zabawach orientacyjno - porządkowych.
  • Doskonalenie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej poprzez dzielenie prostych słów na sylaby.

 DBAMY O NASZĄ PLANETĘ ZIEMIĘ

  • Kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią.
  • Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczania środowiska naturalnego (wody, gleby, powietrza).
  • Zachęcanie do czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne (np. w akcji „Sprzątanie świata”).
  • Wyrażanie nagromadzonych spostrzeżeń w różnych formach ekspresji – werbalnej, ruchowej, muzycznej, plastycznej.
  • Rozwijanie umiejętności uogólniania, wnioskowania i wypowiadania się .
  • Rozwijanie sprawności całego ciała w toku wykonywanych czynności samoobsługowych, spacerów, zabaw, ćwiczeń ruchowych i tanecznych .

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 

 NASZA RECEPTA NA ZDROWIE TO: NATURALNE WITAMINKI, MLEKO, MIĘSO, JAJKA, SERY. W SŁOŃCU MARSZE I SPACERY.

  • Kształtowanie nawyków dbania o własne zdrowie, czystość i higienę, oraz stylu życia wg zasady „W zdrowym ciele zdrowy duch” .
  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych, muzycznych, ruchowych i teatralnych w oparciu o wiersze o tematyce zdrowotnej.
  • Wdrażanie dzieci do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych oraz do utrzymywaniu ładu i porządku na sali.
  • Kształtowanie nawyków u dzieci stosowania profilaktyki zdrowotnej, dostrzeganie różnic między chorobami zakaźnymi a pozostałymi chorobami.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez udział w zabawach ruchowych, gimnastycznych.

 NA WIEJSKIM PODWÓRKU WIELKA AWANTURA, KTO JEST NAJWAŻNIEJSZY – KROWA, KOŃ CZY KURA?

  • Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt hodowanych na wsi - rodziny zwierząt i ciekawostki z życia, uprawa roślin – pożywienia dla ludzi i zwierząt oraz wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
  • Rozwijanie zainteresowań kulinarnych – do czego potrzebne jest mleko; zajęcia gospodarcze – wyrób masła z użyciem maselnicy.
  • Kształtowanie umiejętności stosowania pojęć matematycznych, rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji.
  • Wdrażanie zdrowego stylu życia ze szczególnym uwzględnieniem spacerów i wycieczek; zjawisk atmosferycznych oraz odpowiedniego ubioru.

 ZIEMIĘ MAMY TYLKO JEDNĄ

  • Propagowanie postawy proekologicznej– szacunku i ochrony przyrody.
  • Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby.
  • Kształtowanie nawyku wyrzucania śmieci do kosza, sprzątania placu zabaw.
  • Wyjaśnienie określenia: kwiaty chronione, zwierzęta chronione.
  • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji współzawodnictwa, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo i zdrowie podczas codziennych wycieczek i spacerów.

 JESTEM POLKĄ I POLAKIEM

  • Wyrabianie postawy przywiązania i szacunku do naszej ojczyzny oraz regionu - rozumienie znaczenia barw narodowych, godła państwowego i hymnu narodowego dla każdego Polaka.
  • Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie poprzez wykorzystanie zabaw rozwijających zainteresowania teatralno- pantomimiczne, plastyczne, konstrukcyjne oraz muzyczno-taneczne.
  • Rozwijanie świadomości fonologicznej, poprawności wypowiedzi.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ

 

 „POLSKA MOJĄ OJCZYZNĄ”

  • Poznanie symboli narodowych , nabywanie wiedzy o wybranych miastach Polski
  • Kształcenie umiejętności budowania wypowiedzi w oparciu o treść legend i opowiadań
  • Rozwijanie zdolności rozumienia i stosowania symboli i znaków
  • Kształtowanie postaw patriotycznych, budzenie zainteresowania ojczyzną
  • Poznanie zabytków i charakterystycznych budowli Warszawy
  • Rozwijanie sprawności ruchowej, wzmacnianie poszczególnych grup mięśniowych
  • Poznanie możliwości łączenia materiałów , rozwijanie wyobraźni.

 

 „ZAWODY MOICH RODZICÓW ”

  • Przybliżanie wiadomości nt. wybranych zawodów, uczenie szacunku dla pracy ludzkiej.
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia krótkich wypowiedzi ustnych.
  • Poznanie optycznych właściwości lupy.
  • Utrwalenie nazw zmysłów ( wzrok, słuch, węch, smak, dotyk)
  • Rozwijanie aktywności muzyczno –ruchowej i kształcenie poczucia rytmu
  • Kształtowanie umiejętności logicznych i matematycznych.
  • Kształtowanie świadomości schematu ciała oraz umiejętności orientowania się w przestrzeni

 

„MOI RODZICE”

  • Rozwijanie uczucia miłości i przynależności do swojej rodziny
  • Poznanie różnych sposobów okazywania uczucia miłości i szacunku
  • Kształtowanie postawy empatycznej wobec potrzeb mamy i taty
  • Wypowiedzi dzieci –odwoływanie się do wiedzy na temat własnej rodziny
  • Organizowanie pola spostrzeżeniowego , budowanie zdań z użyciem czasowników, rozwijanie mowy narracyjnej.
  • Rozwijanie pracy dużych grup mięśniowych

 

„ CO PISZCZY W TRAWIE ? ”

  • Poszerzanie wiedzy o zwierzętach i roślinach środowiska łąkowego
  • Kształcenie słuchu fonematycznego oraz spostrzegania wzrokowego podczas czytania globalnego .
  • Nabywanie szacunku do świata roślin i zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem roślin i zwierząt chronionych .
  • Inspirowanie się pięknem przyrody do pracy plastycznej
  • Określanie położenia przedmiotu na płaszczyźnie i względem innych przedmiotów na ilustracji z zastosowaniem określeń : z prawej z lewej strony miedzy , u góry, na dole itp.